A tatabányai fotósok - a KÉP-SZÍN-TÉR Alkotói Egyesület - tagjai tavaly is megszállták a Szabadtéri Bányászati Múzeumot, hogy egyhetes ittlétük alatt Dallos István szakmai vezetésével bővítsék szakmai tudásukat és a gyakorlatban, különböző helyszíneken is megmutassák, milyennek látják a várost.
Nos, sok előre tervezett helyszínt nem sikerült felkeresni: a hajdani Bányászkórházat annak életveszélyes volta miatt meg sem próbálták megközelíteni, a bánhidai erőműbe hasonló "hivatalos" indokok miatt nem engedték be az elszánt csapatot. Persze még így is maradt megörökíteni való a városban bőven, így végül kikötöttek a Cifra-palotában, a hajdani Tiszti kaszinó (még jól kivehetően) díszes épületében, valamint a Mésztelepen, az örök terepen.
Mintha lenne valami ezekben a fotósokban, ami szinte mágnesként vonzza őket a lepusztult építészti örökségeink felé. Sajnos van választék bőven, és félő, hogy lesz idő, amikor ezek a fotók jelentik majd az egyetlen hiteles forrást a későbbi kutatük számára, akik a város történetét a hivatalos lózungoktól eltérően akarják majd bemutatni. Még néhány év, és végleg eltűnik a Bányászkórház, menthetetlen állapotba kerül a Cifra-palota, és érdektelen tereppé válik majd a legendás Szabadtéri Színpad is, amelyet néhány köbméter kőzúzalékkal a város "lelkiismerete" mégis használhatóvá tett - legalább a bányásznap tiszteletére. De még mindig marad néznivaló: a volt Turul-mozi, a régi buszpályaudvar, a hajdani községháza - a nemrégiben bezárt óvárosi posta stb., stb.
A fotográfusok szociográfiai indíttatással, no meg a szakmai késztetésből vezérelve mégiscsak az elmúlás fázisainak mgörökítését látják izgalmasnak. A Cifra-palota építészeti különlegesége folytán (Toroczkay Wigand Ede eme erdélyi és szecessziós motívumokban bővelkedő munkájának alig akad párja a trianoni Magyarországon, de mindjárt kettő is megyénkben: a tatai Vaszary-villa és a nyergesújfalui Rhédey-villa is az ő tehetségét dicséri), az egyre inkább pusztuló Mésztelep pedig az ott élők egzisztenciális küzdelmeinek és indulatos (de reménytelen) kitörési vágya kínál izgalmas témát az objektív mestereinek.
A csaknem félszáz alkotás a tatai bemutatkozás után most a Dózsakerrti Közöségi Ház Folyosógalériájában és a nagyteremben látható. A megnyitón Dallos István méltatta a XI. Tatabányai Fotótábor alkotóinak munkáit.